dinsdag 17 september 2013

Dag 12 Vicksburg-Baton Rouge (334 mijl)

I can remember the fourth of july, runnin' through the backwood bare
And I can still remember my old hound dog barkin', chasin' down a hoodoo there, chasin' down a hoodoo there
Born on the bayou

(John C. Fogerty)

Vandaag hebben we een aardig stuk weggereden, hoewel de afstand naar Baton Rouge niet eens zo heel erg ver was. We zijn vanmiddag echter ook nog met een swamp/bayou tour meegegaan, maar daarover straks meer.
Vanochtend hebben we opnieuw Highway 61 richting het zuiden van Mississippi genomen. Het gebied was iets meer heuvelachtig dan het noorden van de staat en verder was er niets anders dan bossen te bekennen. Opnieuw veel dode dieren langs de weg, voornamelijk wasberen (racoons) maar er lag één kadaver langs de weg dat veel te groot was voor een wasbeer, geen idee wat het wel geweest kan zijn. Via plaatsen als Port Gibson, Fayette en Woodville zijn we naar het diepe zuiden van Mississippi gereden en zijn via Highway 33 door het Homochitto Nastional Forrest in één keer doorgereden naar de staat Louisiana waar we rond het middaguur al aankwamen. Louisiana is een heel vlakke staat waar ongelooflijk veel water is en het staat onder meer bekend om zijn vele moerassen, baaien en meren. Nadat we in de buurt waren van onze overnachtingsplaats Baton Rouge zijn we er direct op uitgegaan om te informeren of het mogelijk was om met een 'swamptour' mee te gaan. Uiteindelijk hadden we er eentje gevonden die om 16.00 uur met een klein bootje (maximaal twintig personen) zou vertrekken. Na de koffers naar het hotel te hebben gebracht zijn we direct weer weggereden richting Lake Martin waar vandaan de 'swamptour' zou vertrekken.

Na een uurtje rijden kwamen we in de binnenlanden aan bij Lake Martin, een moerasgebied dat net voorbij de plaats Breaux Bridge ligt. Met een soort Crocodile Dundee als gids zijn we met zestien personen op een klein, open en laag bootje vertrokken om de swamps en bayou te doorkruisen. De tocht heeft uiteindelijk twee uur en een kwartier geduurd en was fantastisch.
We hebben diverse alligators gezien van zeer dichtbij, verder waren er schildpadden, prachtige vogels in diverse maten en kleuren, kikkers en enorme spinnen. De meeste indruk maakten natuurlijk wel de alligators.
Soms lag er eentje op een boomstam te zonnen maar ze lagen ook sneaky in het water en zag je net die ogen boven de waterspiegel uitkomen waarmee ze je bespieden. Het gebeurde ook dat ze je aan zagen komen en direct van een boomstam af onder water doken en verdwenen. Je moet er niet aan denken dat je daar in het water zou vallen. Onze gids heeft gedurende de gehele tocht ook veel uitleg gegeven over de moerassen, bayou's en hun flora en fauna.
Kortom een zeer mooie ervaring om dit eens van dichtbij te mogen zien.
Morgen reizen we verder Louisiana door en gaan op weg naar New Orleans.
We zullen jullie op de hoogte houden.

NB:
Hieronder staat trouwens een link waarop je op een website het artikel van de krant The Hendersonville Star kunt vinden m.b.t. ons bezoek aan het graf van Johnny Cash. In het begin van het artikel worden we genoemd en een klein stukje verder staan nog twee quotes. Als de link niet direct werkt zullen jullie hem zelf even moeten overtypen.

1. Jullie zijn nu 2 bekende nederlanders in Hendersonville!! Gelukkig dat jullie niet hebben meegezongen in het filmpje, hahaha