maandag 15 september 2014

Powell River-Vancouver (133 mijl)

Dag 11 Powell River-Vancouver

I know it's not much
But it's the best I can do
My gift is my song and
This one's for you

(Elton John)

Vanochtend zaten we alweer om 07.30 uur aan de ontbijttafel bij onze hulp sherrif en zijn vrouw. Opnieuw een ontbijt zo uitgebreid en veel dat we later vandaag de lunch helemaal hebben overgeslagen en pas vanavond na onze aankomst in Vancouver weer hebben gegeten.
Vanaf onze ontbijttafel zagen we nog wel twee zeeleeuwen in het water met elkaar spelen. Nadat we onze gastheer en dame gedag hadden gezegd en bedankt voor hun goede zorgen, vervolgden we onze reis richting Vancouver. Via Highway 101 zijn we zuidwaarts gereden langs de Sunshine coast. Twee overtochten met een ferry moesten ons uiteindelijk in Vancouver brengen. De eerste ferry van Saltery Bay naar Earls Grove voer al om 09.45 uur uit en hadden we net op tijd. De tweede ferry ging van Langsdale naar Horsshoe Bay en deze zou om 14.45 uur vertrekken. Omdat je niet kunt reserveren voor deze overtochten en het op zondag schijnbaar altijd druk is zijn we na aankomst van de eerste ferry in één keer doorgereden naar de tweede ferry. Achteraf was dat maar goed ook, hoewel we er al twee uur voor vertrek waren. Honderden auto's stonden een half uurtje later achter ons in de rij en uiteindelijk konden vele daarvan niet mee en moesten wachten tot de volgende boot om 17.00 uur.

De vaartochten waren evengoed wel prachtig, dwars door de Canadese fjorden en overal bergen en bossen om je heen. Als je bij Horsshoe Bay de boot afkomt ben je direct in Vancouver. Bij het binnenrijden van de stad valt direct op hoe mooi deze is gelegen, aan het water en tegen bergen aan. Via een soort replica van de Golden Gate (maar dan een stukje kleiner) kom je de stad binnengereden. Ons hotel zit in het centrum van de stad, we zitten op de derde etage en er is geen lift. Na het inchecken zijn we aan de overkant van ons hotel maar een hapje bij de Chinees gaan eten, het stikt hier overigens van zowel kleine als grote Chinese restaurantjes. Ook diverse andere horeca tenten en maar liefst vijf Starbucks zaken zitten in onze buurt. Ons hotel zit in Robson Street en als je deze helemaal uitloopt dan sta je voor het stadion van de Vancouver Whitecaps. Vanavond zijn we naar een concert van Elton John geweest, hij trad op in de Rogers Arena hier. Op het Internet hadden we gezien dat hij gisteren en vandaag in Vancouver zou optreden en via Ticketmaster konden we nog aan kaartjes komen voor vanavond. Prima optreden, hij heeft tweeënhalf uur gespeeld en bijna alle hits kwamen langs. Ik heb onder meer gehoord Funeral for a friend, Your sister can't twist, Candle in the wind, Your song, Rocket man, Don't let the sun go down on me, The bitch is back, Bennie and the Jets, Saturday's allright for fighting, Crocodile Rock, Yellow Brick Road, I'm still standing en gelukkig ook één van mijn favoriete Elton nummers All the girls love Alice. De Rogers Arena is bovendien op een klein half uurtje lopen van ons hotel, we hebben dus gelijk een stukje van de buurt gezien. Morgen kijken we weer verder, jullie gaan het dan wel weer horen.....

Ach en wat nog wel aardig is om te vermelden is het volgende: We zaten net op onze plekken in de Rogers Arena en er komt een beetje raar type aanlopen die verdwaasd om zich heen loopt te kijken en hard tegen iedereen aan de kletsen (in het Engels). Na lang zoeken vind hij zijn stoel en ja hoor, direct naast die van mij. Hij rook erg muf en zag er een beetje uit als een kruising tussen Joey Ramone, één van Hanson brothers (uit de film Slapshot) en die gozer van Wayne's World. Ik kijk Marianne aan en ik zeg tegen haar "Heb ik dat weer, zo'n halve gare naast me". Spreekt hij me een minuutje later aan......in het Nederlands. Heeft hij in zijn jeugd een jaartje in Medemblik gewoond en spreekt en verstaat hij de taal nog. Hahaha

Huiskamervraag:
Zoals jullie hierboven hebben kunnen lezen liep ik vanavond langs het stadion van de Vancouver Whitecaps. Welke bekende Nederlandse voetballer heeft hier in 1980 een seizoen gevoetbald?