zaterdag 5 september 2015

USA Denver-Rocky Mountains-Yellowstone-Moab-Denver

Dag 1 Amsterdam-Frankfurt-Denver

Ooh Colorado
Take me away to Colorado
I'm leaving today
For Colorado

(Sandra Reemer)

Vanochtend vroeg uit Dordrecht vertrokken om op Schiphol eerst een vlucht met Lufthansa te nemen naar Frankfurt en daar vandaan, na een overstap, direct door te vliegen naar Denver, Colorado.
De overstap nam echter meer tijd in beslag dan verwacht. Eerst duurde het ongeveer een half uur voordat ons vliegtuig toestemming kreeg om naar de aankomsthal te taxiën en vervolgens, nadat we waren overgestapt, bleek vlak voor het opstijgen dat de maaltijden nog niet aan boord waren......
Al met al dus bijna anderhalf uur vertraging voordat de vlucht van 10,5 uur van Frankfurt naar Denver uiteindelijk vertrok. Gelukkig maakte de service van Lufthansa aan boord van de Boeing 747 een hoop goed. Rond 16.00 uur lokale tijd stapten we op de luchthaven van Denver uit. Snel de leaseauto opgehaald (een mid-sized SUV KIA Sporza)en naar ons hotel zo'n 32 kilometer verderop in Denver Aurora. Na een snelle maaltijd in het hotel op tijd naar bed om de lange reis en het tijdsverschil weer bovenop te komen.

Dag 2 Denver Aurora-Estes Park (184 mijl)

Spent last year
Rocky mountain way
Couldn't get much higher
Out to pasture

(Joe Walsh)

Vanochtend waren we al weer rond 07.00 uur wakker en na een ontbijtje en het bekijken van de route op onze kaarten richting, vertrokken we vanuit Denver Aurora noordwaarts. Vanuit onze hotelkamer konden wij ze in de verte al zien liggen, The Rocky Mountains.....
Met op de autoradio de sound van onder meer ELO, Bruce Springsteen, Pink Floyd en Alice Cooper worstelden we ons door de drukke ochtendspits van Denver heen om daarna al vrij snel de voorlopers van de Rocky Mountains te ontmoeten. Via plaatsjes als Beaver Village, Granby, Winter Park en Frazier reden we steeds hoger de bergen in. Het uitzicht was soms adembenemend mooi, hoge bergen, diepe dalen, bossen en rivieren, Colorado heeft het allemaal. Doel van vandaag was om door het Rocky Mountain National Park te rijden en daar zo veel mogelijk te zien. Dat is aardig gelukt, we hebben daar de Trail Ridge Road gereden. Dat is de mooiste route in het park en deze is 43 mijl lang. We zijn tot het hoogste punt gekomen dat voor auto's te bereiken is, namelijk op 3700 meter. Af en toe reden we over bergwegen waarop je geen bocht te ruim moet nemen omdat het ravijn beneden je honderden meters diep is.
De hoogste berg in het gebied is Longs Peak met 4346 meter, deze is echter voor het publiek niet te bereiken. Ook hebben we onderweg nog een eland gezien en een paar 'Chipmunks' die heen en weer renden.
Vanwege de hoogte verschillen kreeg je onderweg regelmatig last van je oren en de ijle lucht in de bergen sneed af en toe je adem af maar daarvoor waren we al gewaarschuwd. Al met al was het een prachtige rit door een schitterend natuurgebied. Aan het einde van de dag reden we het plaatsje Estes Park binnen waar we twee nachten zullen blijven. We verblijven in een lodge genaamd Peak to Peak.Je kent ze wel van Amerikaanse films, zo'n klein motelachtig kamertje langs de kant van de weg waar je de auto voor de deur kunt parkeren. Morgen rijden we vanuit hier weer terug naar het Rocky Mountain National Park om daar een ander deel te gaan bekijken.

1. Zo...de kop is eraf. Nog een hele leuke vakantie en we kijken al uit naar de volgende verhalen. Kus, Dick, Chadassa en de meiden