woensdag 16 september 2015

Dag 13 Idaho Falls-Salt Lake City (221 mijl)

Rain, Rain
Go away, go away
Come back again
Another day

(Terence Trent D'arby)

Na wederom een vroeg ontbijt vertrokken we vanochtend in de regen richting Utah met als einddoel van vandaag de hoofdstad van deze staat Salt Lake City. Het weer was onderweg verschrikkelijk slecht en werd naarmate de reis vorderde alleen maar slechter. Regende het nog behoorlijk toen we wegreden uit Idaho Falls, het goot en stormde naarmate we Utah begonnen te naderen. Klokslag 11.15 uur reden we in de stromende regen Utah binnen.
Omdat het weer dermate slecht en onvoorspelbaar is zijn we onderweg alleen gestopt voor een kop koffie en daarna in één keer doorgereden naar Salt Lake City. Omdat we nog niet konden inchecken in ons hotel was het enige juiste, dat ons gezien de omstandigheden te doen leek, een overdekte Mall bezoeken. Droog en veilig hebben we daar maar wat rondgekeken en ook nog wat kleding weten te scoren die in Nederland niet verkrijgbaar is.

Gelukkig bevinden wij ons momenteel net onder het Noord Westen van Utah. In de krant las ik vandaag dat in het plaatsje Hildale in het zuiden van Utah inmiddels zestien mensen zijn omgekomen vanwege het noodweer. Zij werden in een canyon van het Zion National Park verrast door een vloedgolf, veroorzaakt door de hevige regenval. Wonder boven wonder werd het hier tegen de avond ineens droog, indien het morgen nog steeds droog is kunnen we proberen om de stad wat beter te gaan bekijken. Nu hebben we slechts een klein blokje in de buurt van ons hotel gelopen. We zitten in een prachtig oud klassiek hotel dat uit drie gebouwen bestaat en tegen het centrum van de stad aanligt.

Salt Lake City wordt aan de west kant omgeven door bergen en aan de oostkant door het enorme Salt Lake, dit meer is ongeveer 120 bij 48 kilometer groot en ligt 1280 meter boven zeeniveau. In 2002 werden hier in de stad de Olympische Winterspelen gehouden en won Jochem Uytdehaage twee gouden medailles (op respectievelijk de 5 en de 10 kilometer). Wat misschien nog meer in ons collectieve geheugen staat, is de gouden plak en het toenmalige wereldrecord op de 1000 meter van Gerard van Velde. Hopelijk kunnen we jullie morgen iets meer vertellen en laten zien van Salt Lake City.