woensdag 16 september 2009

San Francisco II


Vanmorgen hebben we tickets gekocht waarmee we twee dagen gebruik kunnen maken van de hop on-hop off bus die langs vele highlights van San Francisco gaat. Niet alleen ligt de stad aan een fantastisch mooie baai die via de Golden Gate naar de Pacific gaat, de stad is ook nog eens gebouwd op 43 heuvels. Alleen al vanwege het hoogte verschil in de straten is het daarom aan te bevelen om gebruik te maken van één van de vele sightseeings bussen. Ze zijn er tenslotte voor.

Na te zijn opgestapt bij Fishermans Warf reden we onder meer door de wijk China Town, Lombard Street (een shot van deze zeer steile straat met de haarspeldbochten is in vele films en tv series gebruikt) en het hart van de stad genaamd Union Square. Onze eerste stop maakten wij bij Alamo Square. De buurt rond Almo Square is bekend vanwege de vele Victoriaanse huizen die daar staan, dit is een behoorlijk contrast met de rest van de skyline in downtown Frisco.

Het meest bekend zijn hier de zogenaamde "painted ladies", een rijtje van zeven schitterende oude en verschillend gekleurde huizen die recht tegen over Alamo's Park staan.

Vervolgens zijn we terecht gekomen in Haight Ashbury, de oude hippie wijk van San Francisco.
De geest van de oude hippie cultuur waart hier nog steeds rond, veel winkels waar tweedehands spullen worden verkocht, veel sixties kleding en andere flower power artiklen in diverse winkels te koop. Ook op straat lopen sommige mensen rond in kleding alsof ze net terug zijn gekomen van het Woodstock festival. Bij vlagen ruik je op straat de geur van een verse gedraaide blow, lange haren en kleding met felle kleuren kom je tegen, kortom een heel leuk deel van de stad.

Aan het einde van Haight Street staat een winkel genaamd Amoeba, ik kan toch wel zeggen dat ik aardig wat platen/cd winkels heb gezien maar zoiets.............................ongeloofelijk zowel vinyl en cd's heb ik nog nooit bij elkaar gezien. Zowel nieuwe als tweedehands, lp's, singles, cd's, dvd's, shirts en spelletjes, nog nooit heb ik zoiets gezien. Als een kind voor de etalage van een snoepwinkel liep ik daar rond. Aan het vinyl ben ik maar niet eens begonnen maar na een dik half uur daar rond te hebben gelopen kwam ik toch weer met vier cd's naar buiten.

Vervolgens zijn we via het Golden Gate Park naar de Golden Gate brug gereden. Aan de zuidkant van de brug zijn wij weer uitgestapt en naar beneden gelopen om de brug beter te bekijken en wat foto's te maken. Later zijn we weer opgestapt en met de bus over de brug gereden. Een indrukwekkend bouwwerk met een lengte van 2.737 meter, die ook dagelijks onderhouden dient te worden vanwege het frequente gevaar van aardbevingen in San Francisco.

Vervolgens na terugkomst op Fishermans Warf zijn we nog even langs Pier 39 gelopen om de daar altijd aanwezige zeeleeuwen op de foto te zetten. Daarna naar het hotel voor een uurtje rust met een versnapering.

Vanavond zijn we opnieuw naar China Town geweest, hebben door de buurt met de vele Chinese winkels en restaurants gewandeld en hebben daar ook gegeten. Vervolgens zijn we vanuit China Town weer naar het centrum Union Square gewandeld en hebben vandaar de cable car naar beneden genomen richting Fishermans Warf. De hoge verwachtingen die wij van de stad hadden zijn uitgekomen, San Francisco is een fantastische stad. California Dreaming on a september day.

Huiskamervraag:
Ik heb nog geen antwoorden gezien op de laatste vraag, misschien is hij wel iets te lastig en dus zal ik daarom nog een hint geven. Ik zoek een Nederlandse band die met dit nummer ook nog in de Amerikaanse charts is gekomen (makkelijker kunnen we het niet maken, leuker wel).

Dan toch maar een nieuwe vraag. Vandaag waren we in de hippie wijk Haight Ashbury, in het Ashbury park heeft Jimi Hendrix in de jaren zestig nog opgetreden. Maar welke band heeft ongveer twee jaar in een huis in deze wijk gewoond?

6 opmerkingen:

  1. Ik moest ff goed kijken voordat ik je er tussen zag liggen op pier 39 ;)

    Hendrix woonde op 1524A Haight St, en Jefferson Airplaine op 710 Ashbury St

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zag je gelijk liggen en Floor zal gelijk hebben met de band en ik weet het antwoord op de vraag van de vriendin van je moeder,met dank aan Kees,Wil Steendijk van Zetten en de NL band zullen de Bintangs wel zijn (Traveling in the USA)???? vrolijke groet uit Dordrecht en nog heel veel plezier

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hehe mensen om een reactie te plaatsen moet je eerst natuurlijk ergens inschrijven dus nu kan ik eindelijk losbarsten. Vraag 1 is natuurlijk weet Anke dit allemaal wel?
    Verder ben ik natuurlijk jealous again dat jullie deze reis boordevol muzikale history kunnen maken en ik inmiddels al weer 2 weken heftig aan de slag ben bij het HbR. Overigens voelen die als alweer als 2 maanden maar dat terzijde. Geweldig verslag ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh Ja zijn die Beatles Remasters nu al aangeschaft? Ik zit nu naar de Love Mix te luisteren vanavond voor 7.50 in de Musicstore te Sterrenburg gekocht. KAn ik me kopietje ook weer wegdoen. Pepper en de White Album heb ik al geremasterd beluisterd klinkt wel waanzinnig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij Correct kosten de remasters 239 zowel mono als stereo...
    Het zijn niet the Bintangs maar het is wel.........

    Diesel !!!

    We left for Frisco in your Rambler
    The radiator running dry
    Sausalito Summernight

    Maar wie zijn Anke en Wil nou weer ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey leuk Edward dat je daar ligt met al je familie leden hahahahaa groetjes Andot

    BeantwoordenVerwijderen