dinsdag 15 september 2009

San Francisco (be sure to wear some flowers in your hair)

Gisterenavond bij het Indiaase restaurant van de Quality Inn gegeten, ik had daar een uitstekende Chicken Korma (instant ? nee vers). Vanochtend vroeg afscheid genomen van Lake Tahoe (en van de Korma). Bij het starten van de auto klonk direct op de radio het nummer "Carry on" van Crosby, Stills, Nash & Young, heel toepasselijk dus. Nadat we lake Tahoe uitreden was het nog een klein stukje bergopwaarts en vervolgens ruim 1900 meter langzaam naar beneden. Met de klanken van onder meer A day in the life en We're an American band was dat zeker geen straf. Na de daling vanuit Lake Tahoe was het vervolgens over highways en freeways alleen maar vlak terrein. Onderweg naar San Francisco reden we door of langs diverse plaatsen de bij mij allerlei muzikale associaties opriepen. Onder meer El Dorado (door vele bands bezongen, o.a. Neil Young en ELO), Folsom (Johhny Cash's Folsom Prison Blues) Sacremento
(a wonderfull town sing, sing, sing, ding ding ding), San Jose (do you know the way to...........).

Rond 13.00 uur vanmiddag reden wij San Francisco binnen en wonder boven wonder reden wij in één keer naar het hotel. Een unicuum deze vakantie, te meer daar wij alles zonder tomtom doen maar met kaarten en de bescheiden van het reisbureau. De eer hiervoor komt echter mijn charmante wederhelft en tevens begenadigd kaartlezer toe. Chapeau zou Mart Smeets zeggen.

We verblijven momenteel in het Hyatt Hotel in de wijk Fishermans Warf. Deze wijk was in het verleden een zeeliedenbuurt maar is tegenwoordig een bezienswaardigheid. Vanuit Fishermans Warf kijk je namelijk uit op de Golden Gate brug, de rock van Alcatraz en op de zeeleeuwen die een deel van het haventje geannexeerd hebben. Prachtig om te zien trouwens, honderden van die beesten bij elkaar die lekker liggen te zonnen.

Het is een prachtig uitzicht maar een hotel in dit deel van de stad heeft ook zijn nadelen.
Zo moeten we voor het parkeren van de auto bij het hotel $ 45,00 per dag betalen en kost ook het gebruik van het wireless Internet $ 10,00 per dag. En dat zijn dan nog prijzen zonder tax.
Maar goed in grote steden betaal je natuurlijk relatief gezien veel meer dan op het platteland, dat is in Europa ook niet anders.

Vanmiddag zijn we wezen wandelen door Fishermans Warf en het heeft natuurlijk wel wat het uitzicht op de genoemde bezienswaardigheden. Verder trekt de wijk behalve veel touristen uit verschillende landen natuurlijk ook vogels van diverse pluimage aan. Veel zwervers, bedelaars, overjarige hippies, straatmuzikanten en andere kunstenaars. Kortom een leuke stad.
In de namiddag zijn met met de cable car naar down town gereden. Het oude stadscentrum.
De cable car van San Francisco is op zich al een bezienswaardigheid.

Op de terugweg was hij helemaal vol maar dan mag je (indien daar nog plaats is) meerijden op de treeplank buiten de car waar je dan een staanplaats hebt en dus eigenlijk buiten een beetje aan de wagen hangt, heel apart maar wel leuk.

Vanavond zijn we in Fishermans Warf wezen eten in een restaurant in de haven, vanaf ons tafeltje hadden we zicht op de zeeleeuwen en de Golden Gate. Morgen gaan we met de hop on-hop off bus de stad verder bekijken en zullen we ook wat foto's maken. Vandaag dus geen foto's bij dit stukje, die houden jullie te goed voor morgen.

Huiskamervraag:

De oplossing van het duo dat over Jackson zong was inderdaad Lee Hazlewood en Nancy Sinatra (Peet, your damn right). Ik had trouwens het duo Johnny en June Cash ook goed gerekend.

Dan de nieuwe vraag. Welke band zong over "met een auto San Francisco te verlaten om naar een nabij gelegen stad te gaan en zo het geld voor een vliegtuigtocht te besparen. Vanwege een drooggelopen motor en een lekke koppakking waren ze echter toch nog duur uit."

1. Hebben jullie toevallig een diesel auto en gaan jullie nog naar sausolito deze zomer daar zijn de nachten anders dan in Frisco